Met ‘Masterworks’ brengt het Philip Glass Ensemble een onimiteerbare, exclusieve en uitgelezen vertolking van enkele composities van de bekende Amerikaanse minimal music componist op maandag 13 oktober in de Koningin Elisabethzaal, Antwerpen.
Op het programma* o.a. ‘Music In Similar Motion’ - gecomponeerd in 1969 voor een klein ensemble en een mijlpaal binnen de minimalistische muziek door de repetitieve, langzaam transformerende, ritmische patronen –, ‘Parts 7 & 8’ uit het monumentale tussen 1971 en 1974 gecomponeerde ‘Music In 12 Parts’ en Dance 9’, de afsluitende compositie voor de dansvoorstelling ‘In The Upper Room’ uit 1986 die de energie en intensiteit van de acht voorgaande suites omvat. Verder ook een selectie uit ‘The Civil Wars: A Tree is Best Measured When It is Down’, een opera uit de vroege jaren tachtig in een regie van Robert Wilson met muziek van o.a. Glass, David Byrne en Gavin Bryers, het dynamische ‘Grid’ uit de film ‘Koyaanisqatsi’ (1982) en ‘Mosque/Temple’ of een ‘Anthem’-gedeelte uit de film ‘Powaqqatsi’ (1988). Uitkijken wordt het zeker naar ‘Dance 1’ uit de vijfdelige cyclus ‘Dance’ (1979), een voor die tijd grensverleggende samenwerking tussen Glass, choreograaf Lucinda Childs en kunstenaar Sol LeWitt.
*Het programma is onder voorbehoud van eventuele last-minute wijzigingen.
Over het Philip Glass Ensemble
Het Philip Glass Ensemble (PGE) heeft zijn roots in New York waar het in 1968 door de gerenommeerde, inmiddels 88-jarige Amerikaanse componist en pianist Philip Glass werd opgericht als een creatief laboratorium voor zijn muziek. Glass zocht een werkplek waar muzikanten en performers in de beste omstandigheden vertrouwd konden geraken met de voorheen ongekende technische en muzikale vereisten van zijn vernieuwende composities. Leden van het PGE zijn dan ook de exclusieve en onimiteerbare vertolkers van zijn werk. Philip Glass ontving recent nog de prestigieuze Lifetime Achievement Award uitgereikt door het Film Fest Gent.
De laatste vijftig jaar verkeren de muzikanten uit het PGE in een unieke positie om de composities met respect, authenticiteit en toewijding over te dragen aan nieuwe generaties met de volledige goedkeuring van de meester. Met een live-debuut in 1969 in het Whitney Museum Of American Art speelde het PGE de eerste jaren voornamelijk in galerijen, lofts en musea in en rond de New-Yorkse trendy kunstenaarswijk SoHo. Wereldfaam volgde er na de première van het legendarische ‘Einstein on the Beach’ in 1972, inclusief prestigieuze internationale tournees en de interesse van gerenommeerde platenlabels